Problem nr 38, 2009


Färgglad linje

Problemställning

Sp D 9 4 3
Hj 6 3
Ru E 5
Kl D 10 8 7 5
Utspel: Ru 10   Bridgebord
 
 
 
Sp E K 7
Hj E D 2
Ru K D kn 6
Kl E K 3

Att bjuda och spela hem 7 sang måste vara varje bridgespelares önskedröm. Här har du bjudit så högt, och som synes är 7 sang ett alldeles utmärkt kontrakt. Du vinner utspelet med bordets ess och spelar klöver fem, då Öst sakar hjärter fyra. Frågan är då: Kan du göra anspråk på tretton stick? Motivera ditt svar.

Lösning

Om Öst inte har några klöver, ger den färgen fyra stick med en mask, så Syd är uppe i tolv säkra stick. Sitter spadern 3-3 finns tretton, så Syds nästa drag är att undersöka den färgen, med ess, kung och dam. För att det skall bli spännande, måste en av försvararna saka. Om det är Öst som sakar på nytt, är Väst ensam om hållen i de svarta färgerna. Det betyder att det blir en rent automatisk skvis mot honom när Syd tar hem hjärter ess, klöver kung och rutersticken. Slutläget blir:


Sp 9
Hj
Ru
Kl D 10 8
Sp knBridgebord Sp
Hj Hj K 10
Ru Ru 10 8
Kl kn 9 6Kl
Sp
Hj D 2
Ru kn
Kl 3

På ruter knekt sakar bordet motsatt färg som Väst sakar, och efter en mask med klöver tio är bordet högt.
   Om det är Öst som har spaderhållet, blir det en dubbelsidig skvis i stället. I så fall har Syd hem rutersticken och klöver kung, då läget blir detta:


Sp 9
Hj 6
Ru
Kl D 10 8
Sp Bridgebord Sp kn
Hj ? ? Hj ? ? ?
Ru Ru 10
Kl kn 9 6Kl
Sp
Hj E D 2
Ru kn
Kl 3

På ruter knekt måste Väst saka hjärter, för att inte klövern skall ge hemgången. Bordet kan därmed saka klöver åtta, och efter klöver till tian och klöver dam är det Östs tur att känna pressen. Spader knekt måste han spara, så även han får gå ner till singel hjärter. Om Syd vill stila, kan han då "avblockera" hjärter dam och ta sista stick med hjärter två.
   Så Syd kan göra anspråk på tretton stick redan när Öst sakar i andra stick?
   Nej. Det kan ju hända att Öst tagit fel kort, och att han inte var renons i klöver. Om han kommer på sig att Syd spelade klöver från bordet innan Väst spelat på till andra stick, har han rätt att ändra sig. Och om han råkar ha knekt fjärde i klöver, är det tänkbart att storslammen går bet.
   Det är alltså för tidigt att göra anspråk i andra stick. Men om Syd fortsätter med klöver kung, och Öst fortfarande sakar, är slammen med säkerhet hemma.
   Given är hämtad från Play These Hands With Me av Terence Reese. Han berättar att han skrev om given i The Observer och undrade "När kan spelföraren göra anspråk på tretton stick?". Reeses svar var "Så fort Öst sakar i det första klöversticket:", men som en av hans läsare påpekade stämmer det inte riktigt...


Fler problem:

[ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 ]


[ Tävlingen | Tillbaka ]

Avdelare

Copyright © 2017, Scania Bridgekonsult