Bok

Frågor om Modern Standard



Fråga nr 34

Hej, har en budgivningsfråga. Är 3 krav nedan? Om inte, hur bjuder jag för att kräva?

Syd Väst Nord Öst
1♣ 1♠ 2 pass
3♣ pass 3

Göran Nyström
Göteborg

Svar

När svarshanden bjuder en ny färg är det krav för en rond, oavsett om mellanhanden passar eller bjuder. Men när svarshanden nästa gång bjuder om sin färg, upphävs kravet. Så 3 är inte krav. Eftersom 2 lovade en femkortsfärg, är 3 ett inviterande bud med minst sex hjärter.
   Vill Nord kräva, får han i stället bjuda en ny färg (3) eller göra överbud i inklivsfärgen (3♠). Med klöverstöd och slamintresse kan Nord höja till 4♣ (krav, eftersom Nord ännu inte har begränsat sig), eller hoppa till 4/♠ som ett splinterbud (singel eller renons i hoppfärgen).


Fler frågor med svar:

[ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 ]


[ Modern Standard | Startsidan ]

Avdelare

Copyright © 2017, Scania Bridgekonsult