Bok

Frågor om Modern Standard



Fråga nr 1

Är det sant att efter 1 (Precision) – 2 (naturligt) – (pass), så är 2♠ okrav och enda sättet att kräva i Modern Standard är att hoppa till 3♠?

Jan Lagerman

Svar:

Nej, det stämmer inte. Visserligen har Magnus och jag inte skrivit något om budgivningen efter 1 à la Precision, men eftersom det här är frågan om ett naturligt inkliv på 2-tricksnivån kan vi gå in i kapitel 2, Inkliv på 2-tricksnivån (sid 52, andra upplagan), och se efter vad där står om svar på inklivet:

Efter ett 1-lägesbud är ny färg på lägsta nivå inte krav, men efter ett 2-lägesinkliv bör det vara rondkrav. Det finns två skäl till det. Det första är att partnern i genomsnitt har bättre kort när han kliver in på 2-läget än på 1-läget, det andra att budutrymmet är mindre. Om man måste gå via överbudet med alla starka händer blir det svårt att komma rätt.

Om jag minns rätt, var det inte så i den första upplagan – vilket måste betraktas som ett rent tankefel. Skäms på oss! 2-över-2 måste helt enkelt vara krav; annars har man satt tvångströja på sig själv.


Fler frågor med svar:

[ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 ]


[ Modern Standard | Startsidan ]

Avdelare

Copyright © 2017, Scania Bridgekonsult